Sindikalni aktivizam je kažnjen na Kosovu

Generalni direktor RTK, Mentor Shala, odlučio otpustiti novinare Fadil Hoxha i Arsim Halilija, predsednika i zamenika predsednika Samostalnog sindikata RTK odnosno, kao osvetu za njihovo uključivanje u jedinstveni sindikat. Čini se da je Shalina odmazda protiv zabrane imenovanje novih urednika koji su otvoreno odbacili 12 starih urednika u javnoj televiziji.

Odluka o razrešenju navodi da "zaposlenik Fadil Hoxha je otpušten i neće mu biti dopušten pristup prostorijama RTK od 26/03/2015, jer on predstavlja potencijalnu opasnost i može izazvati ozbiljnu štetu na RTK". Nadalje, on je optužen za kršenje pravila, iako je upozorenje pisano od strane našeg uredni[tva o pitanjima zloupotrebe ovlaštenja, zloupotreba se odnosi na davanje lažnih informacija po pitanju statistike, analize i rada na pisanju "kodeks reskriptus" RTK putem medija, a sve u skladu sa mesečnim izveštajem koji su poslait nadređenima. "Zaposleni su se obratili javno, bez odobrenja, pokušavajući da stvore negativnu sliku RTK, i time teško povredlili disciplinsko pravo", koja su navedena u stavu dva rešenja.

Ista je odluka doneta i za urednika Arsima Halilija. U tački 2. Odluke može se pročitati "zaposlenik Arsim Halili prekršio je pravilo materijalne i disciplinske odgovornosti, ignorisanje zahteva u pisanom obliku od neposredno nadređenog, a to je da bude na poslu kada ima uredničke obaveze prema vestima".

On je takođe otpušten uz obrazloženje da je "nakon izricanja ozbiljne disciplinske mere, nastavio sa pravljenjem drugih prekršaja, napada na disciplinsku komisiju RTK javno, sa neovlaštenim izjavama, ne čekajući odluku po tužbi koju je podnio protiv tvrdnji da je prezentovao lažne izjave, izazivajući i praveći loš imiđ RTK".

Svađa između uprave RTK i Samostalnog sindikata RTK počela je pre nekoliko godina, ali se otvorena zapaljiva prepirka otvorila prošle godine, kada je uprava RTK počela da vršiti neviđeni pritisak na čelnike sindikata. Dakle, kazna članova sindikalnih dolazi kao priča iz pozadine.

Samo jedan dan nakon svedočenja predsednika Unije, Fadila Hoxha, o istrazi o kriminalu i korupciji na RTK tokom 2014. godine, njenim menadžerima okrenutim protiv sindikalista od kažnjavanja Zamenika predsednika sindikata, urednika Arsima Halili, koji je takođe član odbora AJK, uručivanjem posljednjeg upozorenje u pisanom obliku pre otkaza i članu vođstva sindikata, Behare Bajraktari, kao šest meseci suspenzije sa posla.

Bajraktariju je bio čak zabranjen ulazak u prostorije RTK, čime je nemoguće za nega da vrši svoju sindikalnu aktivnost, kako je objavljeno od strane sindikata RTK  prošle godine.

Veteran novinar, Lindita Azizi, i sindikalka, bila je kažnjena sa merom pred isključenja sa radnog mesta, od strane menadžmenta. Prema liderima Sindikata RTK, koji primaju pritužbe radnika gotovo na dnevnoj bazi, oni tvrde da su oštro sprečeni da obavljaju svoj posao.

Prema sindikatu RTK, Uprava, uz direktora Shalaja, kažnjeni su za ucenjivanje i pritisak novinari poput Dhurata Kaba, Shkumbin Ahmetxhekaj, Serbeze Haxhiaj, Blerta Foniqi-Kabashi, Berat Miftari, Gentiana Begolli, Fadil Gashi, Xhemile Gash, itd, ali otkaz za Hoxha i Halili je bila tačka ključanja. Arsim Halili je pokušao da informiše javnost o pritisku koji se vrši na novinare u javnoj televiziji, ali vrlo brzo, on i Fadil Hoxhawould će platiti za takve izjave.

Međutim, direktor RTK, Mentor Shala, rekao je da je razlog za smenu dvojice bio kršenje disciplinske odgovornosti i drugim propisima. Pozvan je u TV emisiju "Débat" na televiziji Klan Kosova, Shala je imao raspravu sa zastupnicima parlamentaraca opozicije gde je negirao da su sindikalne aktivnosti uticali na smenu Halilia i Hoxhe.

Halili je lično potvrdio da pitanje novih urednika bilo samo jednan od razloga, ali ne i jedini, za apsurdni otkaz, što je rezultat da dva urednika javno optužuju RTK za cenzuru i etičke povreda prava zaposlenih, probleme koje takođe prepoznaje i sindikat, zajedno sa drugim pitanjima, uključujući kršenja radnih prava, Zakona o radu, diskriminaciji, različitim tretman zaposlenih i zbog sumnja u zloupotrrebu javnih sredstava od strane menadžmenta, koji direktno podriva dobrobit i budućnost zaposlenika RTK.

"Ovo je osveta direktora Shale protiv nas. Mi smo sindikalni predstavnici izabrani od strane 400 članova sindikata, i mi imamo moralnu i profesionalnu odgovornost, ali i javnu misiju, obavestiti Skupštinu Kosova, koja je osnivač RTK, i javnosti o tome što se događa u RTK. Očigledno, tek nakon što smo iscrpili sve druge mogućnosti rešavanja predmeta unutar institucije ", rekao je Halimi.

Prema njegovim rečima, javna služba je trenutno pod kontrolom vlade i političko uplitanje u redakcije od strane uprave, ali i drugih nadzornih tela. Međutim, uloga sindikata RTK je da štititi interese radnika i njegovih prava zajamčenih zakonima Republike Kosovo.

Halili nastavlja rekavši da RTK finansiske zloupotrebe treba istražiti što je pre moguće. "Direktori RTK su dali pazličite izvestaje u brojevima u vezi duga RTK, u iznosu od nekoliko miliona. Oni su falsifikovali finansijske izveštaje pripremljene za Komisiju i medije, koji su objavljeni kao transkripti i audio-snimci sa sastanka menadžmenta objavio je dnevnik "Koha Ditore".

Oni su prekršili Zakon o javnim nabavkama na RTK, kupovali su strane televiziske proizvoda bez konkursa; oni su zaposlili osoblje koje ne može proći na javnim konkursima i odabrali kandidate u tom postupku, a bilo je i primera kada su zaposli nekog koji već radi na tom položaju pre nego su objavili javni oglasa. Oni su takođe prekršili zakon o javnim finansijama, trošenje bez pokrića ili više nego što su mogli da priušte.

Halimi ih je takođe optužio za kršenje profesionalne etike i uređivačku politiku u ovoj televizijskoj kući, i za cenzuru koju koriste prema svojim novinarima. Hoxha nas je podsetio na optužbe za primanje mita u zamenu za zaposlenje i nepotizam u RTK. Nazvao je RTK "uvoznim poduzećem", navodeći da je uvoz tu zbog dobrobiti vođstva i managementa. Halili i Hoxha su spomenuli brojne ugovore između RTK i različitih kompanija u vlasništvu uprave, koji su, prema njima, bili izmišljeni i sumnjivi.

Organizacije civilnog društva na Kosovu su reagovale na događaje rekavši da RTK, kao samostalna i javne institucije, treba biti promoter i branioc slobode govora; njegova se danas Uprava ponase drugačije. Ko razmišlja drugačije dobija otkaz!

 

Gur Kalaja
Pristina, Mart 2015